August 24, 2013

آقا ببخشید، "خشونت پرهیزی" یعنی چی؟

خوب بخاطر دارم حدود 10-12 سال پیش، مناظره ای را درمورد سکولاریسم در یکی از کانالهای ماهواره ای تماشا می کردم که ناگهان بیننده ای زنگ زد و پرسید: آقا ببخشید "سکولاریسم" یعنی چی؟ آن روزها را خوب بخاطر دارم که تا صحبت از سکولاریسم می شد، یک استاد دانشگاه یا روزنامه نگار اصلاح طلبی فوری پیدا می شد که می گفت: نگویید سکولاریسم، صدام ، بشار و مبارک سکولار هستند. سکولاریسم یعنی حکومت ایدوئولوژی، یعنی مذهب ستیزی. می گفتند که مردم درون کشور مذهب زده و ساده لوح و قرون وسطائی هستند و حکومت مذهبی می خواهند و رسیدن به سکولاریسم یعنی انقلاب لنینیستی، یعنی بر اندازی، یعنی لو لو خورخوره می آید و می بردمان.می گفتند که سکولاریسم فقط برای جوامع غرب مفید است و ما باید مردمسالاری دینی و حقوق بشر اسلامی از طریق اسلام رحمانی داشته باشیم.

August 17, 2013

استراتژی "خشونت‌ورزی متقابل": بزرگ‌ترين ضعف سکولار دمکرات‌ها، امير فصيحی


در شرايط امروز، باور به استراتژی "خشونت‌ورزی متقابل" ميان گردانندگان نخستين کنگره سکولار دمکرات‌ها، بزرگ‌ترين ضعف سکولار دمکرات‌های ايران و بيشترين توجيه برای ادامه اصلاح‌طلبی در جامعه می‌باشد

ويژه خبرنامه گويا


شايد تنها حُسن کنگره سکولار دمکراتهای ايران که در سوم و چهارم ماه اگوست ۲۰۱۳، در واشنگتن، برگزار شد، رواج هرچه بيشتر واژه سکولار دموکراسی در گفتمان سياسی ايرانيان و اتصال آن به روح گفتمان مشروطه خواهانِ يکصد سال پيش باشد. اميدوارم، همانگونه که برگزار کنندگان اين برنامه نويد دادند، محصول اين کنگره، گردهمايی مجددی در سالگشت پيروزی مشروطه در امرداد سال آينده باشد. غير از آن، شايد اين کنگره را می شود "بی فايده و بيهوده" خواند و حتا گردهمآئی به ضرر سکولار دموکراتها.

August 7, 2013

نيازمندی سکولاردمکرات‌ها به داشتن استراتژی‌ای واقع‌گرا و واحد، امير فصيحی مقاله در سایت گویا


http://news.gooya.com/politics/archives/2013/07/164360.php
پيام به مؤسسان و شرکت‌کنندگان اولين کنگره سکولاردموکرات‌های ايران

افتخار می کنم که يکی از امضا کنندگان پيمان نامه "عصر نو" و يکی از مؤسسان اولين کنگره سکولار دموکراتهای ايران هستم و افسوس می خورم که به خاطر مشغوليت کاری و دوری مکانِ برگزاری کنگره، نمی توانم در آن شرکت داشته باشم.
بدين سبب، بر خود فرض می دانم تا نقطه نظراتی را که در صورت حضور در کنگره، مايل به طرحشان بودم، به طور کتبی و از اين طريق بيان کنم. با اين اميد که نظرات طرح شده در اين نامه مورد بررسی و بهره گيری قرار گيرد.